Učiteľstvo geografie (v kombinácii)
učiteľstvo predmetov biológia a geografia
učiteľstvo predmetov geografia a anglický jazyk
učiteľstvo predmetov geografia a matematika
učiteľstvo predmetov geografia a nemecký jazyk *
* dobiehajúci študijný program, od akademického roka 2023/24 už nie je v ponuke pre uchádzačov
Personálne zabezpečenie
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu
Pre geografiu:
prof. RNDr. Ladislav Tolmáči, PhD., funkčné miesto profesor, [portál VŠ]
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:
doc. RNDr. Igor Matečný, PhD. [portál VŠ]
doc. Mgr. Marcel Horňák, PhD. [portál VŠ]
Pre učiteľský základ:
prof. RNDr. Miroslav Prokša, CSc., funkčné miesto profesor, [portál VŠ]
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:
doc. PaedDr. RNDr. Zuzana Haláková, PhD. [portál VŠ]
Profil absolventa
Absolvent 2. stupňa vysokoškolského štúdia učiteľstva geografie v kombinácii v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je spôsobilý na výkon povolania kvalifikovaného učiteľa aprobačných predmetov jeho špecializácie na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. V zmysle Zákona č. 138/2019 Z.z. §28 ide o zaradenie do kariérneho stupňa začínajúci pedagogický zamestnanec, ktorý má rozsiahle vedomosti a skúsenosti z oblasti vyučovania. Ovláda rozšírený obsah disciplín svojej špecializácie, ako aj obsah viacerých psychologických a pedagogických disciplín. Pedagogickú spôsobilosť získava v rámci prípravy pri absolvovaní predmetov pedagogicko-psychologického základu, všeobecnej a odborovej didaktiky príslušných aprobačných predmetov a počas súvislej pedagogickej praxe v každom ročníku 2. stupňa vysokoškolského štúdia v celkovom rozsahu minimálne 10 týždňov pod dohľadom erudovaných odborníkov z praxe. Zvláda samostatné plánovanie a projektovanie výučby v školskej triede, jej realizáciu a reflexiu v profilových vzdelávacích oblastiach.
Okrem toho môže absolvent vykonávať povolanie metodika pre výučbu konkrétnych predmetov a predmetových skupín, pracovníka štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách. Môže však aj pokračovať v treťom stupni vysokoškolského štúdia.
Odborný základ učiteľského štúdia Mgr. stupňa tvoria predmety geografických disciplín a didaktiky geografie.
Absolvovaním predmetov didaktiky geografie študent získa základné predpoklady pre rozvoj didaktických zručností, bude vedieť tvorivo rozvíjať geografickú a prírodovednú gramotnosť žiakov s podporou digitálnych technológií, aplikovať poznatky zo všeobecnej didaktiky geografie, pedagogiky, psychológie a čiastkových geografických disciplín do programu konkrétnej vyučovacej hodiny.
Absolventi študijného programu získajú prostredníctvom povinných, povinne voliteľných či výberových predmetov z oblasti humánnej geografie a demografie rozšírené vedomosti z oblasti ekonomickej, sociálnej, politickej geografie a demogeografie na všetkých teritoriálnych úrovniach. Na základe získaných vedomostí a zručností budú schopní syntetizovať fakty a vedomosti o priestorovom dosahu javov, procesov a aktuálnych problémov v spoločnosti na lokálnej úrovni (mestá, vidiecke obce), v regiónoch, na národnej i globálnej úrovni. Získajú schopnosť komplexne zhodnotiť trendy vývoja spoločnosti na všetkých teritoriálnych úrovniach, kompetentne vyhodnotiť ich priestorové prejavy, generalizovať, porovnať a triediť ich a zároveň ich adaptovať pre potreby didaktickej praxe.
Informácie o optimálnom hospodárení v krajine a jej dlhodobo udržateľnom využívaní získavajú študenti učiteľstva geografie absolvovaním predmetu Geoekológia a krajinné syntézy. V tomto predmete si budúci učitelia geografie rozširujú už nadobudnuté vedomosti a poznatky z Bc. stupňa štúdia o jednotlivých prírodných geosférach a prepájajú ich s náukou o vzájomných vzťahoch a väzbách v prírodnej krajine a o metódach, ako tieto väzby skúmať. Absolvovaním predmetov Kartografia, GIS a DPZ získajú študenti prehľadový súhrn vedomostí z týchto odborov využiteľných vo výučbe školskej geografie.
Cieľom vzdelávania v rámci odborných predmetov z regionálnej geografie je rozvíjanie schopnosti absolventa študijného programu učiteľstva geografie uvažovať v globálnom i lokálnom meradle a dokázať nadobudnuté skúsenosti a odborné vedomosti ďalej odovzdávať. Pre správnu orientáciu v súčasnom globalizovanom svetovom systéme nie je možné vnímať dôsledky javov a procesov izolovane, či v úzko vymedzenom lokálnom, regionálnom, či národnom rámci. Pri ich hodnotení je potrebné brať do úvahy i cezhraničné, medzinárodné či globálne konzekvencie v ich časopriestorovej dynamike. Absolvent - budúci učiteľ geografie preto musí byť schopný vnímať a chápať previazanosť javov na lokálnej až globálnej úrovni, musí byť schopný tieto poznatky zrozumiteľne a jasne vysvetliť a konkretizovať na príkladoch. Absolvovaním predmetov venovaných regiónom Zeme nezíska študent iba jednoduchú miestopisnú faktografiu, ale predovšetkým schopnosť spájať javy a udalosti do vzájomných súvislostí a priestorového kontextu. Budúci učitelia geografie budú schopní vyhľadávať, hodnotiť a spracovávať informácie geografického charakteru a spracovať ich do uceleného a logického systému. Tieto informácie dokážu v prípade potreby aplikovať na rôzne regióny Zeme v rámci zvolenej priestorovej dimenzie (makroregión, štát, región, mikroregión). Pre rozvíjanie uvedených schopností v rámci regionálnej a národnej (štátnej) dimenzie slúži predmet Regionálna geografia Slovenska a v rámci regiónov Zeme je to predmet Regióny sveta - vybrané problémy. V ňom si študenti prehlbujú a rozširujú svoje schopnosti a vedomosti pri štúdiu jednotlivých makroregiónov Zeme alebo ich súčastí.
Hlavné výstupy vzdelávania:
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia (Mgr.) v študijnom programe učiteľstvo geografie v kombinácii:
- získava plnú spôsobilosť na výučbu predmetov svojej aprobácie a na samostatné vykonávanie vzdelávacej činnosti na úrovni sekundárneho vzdelávania (nižšieho aj vyššieho),
- je detailne oboznámený so vzdelávacím systémom v Slovenskej republike, so systémom riadenia a organizácie školstva v SR, socializačným procesom v rámci školských inštitúcií, pozná zázemie učiteľskej profesie, princípy profesijnej etiky, orientuje sa v pracovnej a školskej legislatíve, pedagogických dokumentoch a predpisoch, v koncepčných a strategických dokumentoch školy, v elektronických systémoch používaných na základných a stredných školách (napr. EduPage),
- je oboznámený so špecifickými vývinovými poruchami učenia, poruchami psychického vývinu žiakov, ktoré sa v súčasnosti objavujú medzi školákmi čoraz častejšie, vie adekvátne zareagovať prispôsobením výučby a nárokov takémuto žiakovi,
- dokáže pracovať v kolektíve ako organizátor a usmerňovateľ činností žiakov dvoch úrovní sekundárneho vzdelávania, ale aj v pracovnom kolektíve ako jeho člen,
- rozvíja a posilňuje kľúčové kompetencie žiakov,
- disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach, do hĺbky ovláda východiská, aktuálne trendy a perspektívy predmetných vedných disciplín, interdisciplinárne či medzi predmetové presahy a súvislosti,
- disponuje zručnosťami v oblasti použitia informačných a komunikačných technológií na úrovni aktuálneho poznania pri výučbe svojich aprobačných predmetov,
- má hlbšie poznatky o vývine, výchove a vzdelávaní ľudského jedinca z psychologického, biologického a sociálneho hľadiska, o odlišnostiach vývinu jednotlivcov, ktoré vyplývajú z ich zdravotných či sociálnych znevýhodnení, nadania či talentu a uskutočňuje primerané intervencie,
- pracuje na vysokej úrovni s odbornou literatúrou, je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch z disciplín predmetovej špecializácie, dokáže selektovať informácie z odborných a vedeckých štúdií,
- je oboznámený so širokou škálou vyučovacích metód, techník a stratégií, didaktických prístupov, organizačných foriem, koncepcií vyučovania, má za sebou skúsenosti s ich návrhmi a realizáciou, dokáže ich adekvátne používať, selektovať tie najvhodnejšie pre konkrétnu pedagogickú situáciu či konkrétny obsah,
- dokáže plánovať a vytvárať vlastné podklady súvisiace s jeho prípravou na vyučovacie jednotky, využívať rôzne vyučovacie metódy, koncepcie a organizačné formy,
- je schopný vytvárať študijné materiály pre potreby praxe (pracovné listy pre žiakov, didaktické testy, metodiky), je schopný vytvárať alebo sa podieľať na tvorbe metodických materiálov,
- dokáže samostatne projektovať výučbu svojich aprobačných predmetov s ohľadom na interindividuálnu rozmanitosť žiakov v triede, s ohľadom na ich vek, predispozície, s ohľadom na štádium ich psychického vývinu, samostatne identifikuje, akceptuje a reflektuje vývinové a individuálne charakteristiky a vzdelávacie potreby jednotlivca,
- vzhľadom na široký vekový diapazón cieľovej skupiny si uvedomuje diverzitu vzdelávanej populácie,
- dokáže spolupracovať s rodičmi, zákonnými zástupcami, kolegami, odborníkmi v príslušnej výchovnej a vzdelávacej oblasti, so školským psychológom, špeciálnym pedagógom; zvláda riešenie konfliktov,
- má schopnosť sebareflexie, dokáže reflektovať úspechy i nedostatky svojej práce,
- uvedomuje si dôležitosť psychohygieny v učiteľskom povolaní,
- dokáže zabezpečiť primerané učebné prostredie, analyzovať didaktické situácie v školskom prostredí, vytvárať primeranú klímu v triede,
- vo výchovno-vzdelávacom procese využíva poznatky pedagogicko-psychologických a odborovo-didaktických vedných oblastí,
- samostatne hodnotí rozmanité pedagogické situácie, flexibilne dokáže zareagovať a primerane ich dokáže riešiť,
- ovláda základy pedagogickej diagnostiky,
- pozná metodologické aspekty empirického výskumu, dokáže navrhnúť a zrealizovať didaktický výskum, skúmať pedagogické javy, vyvodzovať z nich závery a navrhovať primerané riešenia,
- uplatňuje diagnostické, intervenčné a evaluačné činnosti vo vzťahu k žiakom, pozná základné nástroje diagnostiky, intervencie, prevencie a korekcie,
- dokáže realizovať alternatívne programy a koncepcie vyučovania,
- vďaka vedomostiam z psychologických a didaktických disciplín dokáže porozumieť vzťahu medzi učebným a vyučovacím procesom, vzdelávaním a výchovou jednotlivca i sociálnej skupiny,
- samostatne uskutočňuje pedagogické hodnotenie, je spôsobilý adekvátneho sebahodnotenia, dbá na svoj osobnostný a profesijný rozvoj a ďalšie vzdelávanie,
- vyznačuje sa spôsobilosťou akademického písania a zvláda verejný prejav na primeranej úrovni,
- je oboznámený so spôsobmi učenia sa žiakov sekundárneho stupňa vzdelávania (nižšieho aj vyššieho),
- aktívne dáva do kontextu obsah vzdelania s poznatkami z odborovej didaktiky a metodiky svojich profilových vzdelávacích oblastí,
- má vyprofilovaný pozitívny postoj k učiteľskej profesii a cieľovej skupine.
Uplatniteľnosť
Absolvent 2. stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom programe Učiteľstvo geografie v kombinácii má osvojené vedomosti, schopnosti a zručnosti, ktoré mu umožňujú vykonávať profesiu kvalifikovaného učiteľa geografie druhého stupňa základnej školy a učiteľa strednej školy, ako aj metodika pre výučbu geografie a predmetových skupín, pracovníka štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách. Môže však aj pokračovať v treťom stupni vysokoškolského štúdia.
Naše konkrétne skúsenosti s uplatnením absolventov sú veľmi pozitívne, nakoľko sa uplatňujú v profesiách, ktoré zodpovedajú profilu absolventa štúdia. Absolventi sa uplatňujú predovšetkým ako kvalifikovaní učitelia geografie na základných a stredných školách. Na školách často pôsobia aj ako vedúci predmetovej komisie, vedúci vzdelávacej oblasti alebo kariérni poradcovia. Mnohí z nich sa stávajú vedúcimi pedagogickými zamestnancami a riaditeľmi škôl. Svoje skúsenosti (príklady dobrej praxe) prezentujú ako lektori aj študentom študijného programu v rámci realizovaných workshopov a seminárov. Aktívne spolupracujú s katedrou aj pri riešení vzdelávacích a výskumných projektov, realizácii výskumov, tvorbe vysokoškolských učebníc a metodických materiálov a pri ďalších aktivitách, ktoré sú zamerané na skvalitnenie vzdelávania. Niektorí absolventi študijného programu sú aj publikačne aktívni, sú autormi učebníc geografie pre základné školy a gymnáziá, rôznych metodických materiálov, odborných a vedeckých príspevkov v časopisoch. Svoje profesijné spôsobilosti si rozširujú a prehlbujú v rámci kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov.
Úspešné pracovné pozície našich absolventov 2. stupňa vysokoškolského štúdia, ich pracovné aktivity, ocenenia, metodická a publikačná činnosť dáva záruky, že magisterské štúdium učiteľstva geografie v kombinácii je nastavené optimálne a pripravuje absolventov, ktorí sa dokážu presadiť v konkurencii na trhu práce.