Prírodovedecká fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Učiteľstvo biológie (v kombinácii)

učiteľstvo predmetov biológia a anglický jazyk

Študijný plán

Vyučujúci

učiteľstvo predmetov biológia a chémia

Študijný plán

Vyučujúci

učiteľstvo predmetov biológia a geografia

Študijný plán

Vyučujúci

učiteľstvo predmetov biológia a matematika

Študijný plán

Vyučujúci

učiteľstvo predmetov biológia a nemecký jazyk *

Študijný plán

Vyučujúci

* dobiehajúci študijný program, od akademického roka 2023/24 už nie je v ponuke pre uchádzačov

Personálne zabezpečenie

Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu
(s uvedením funkcie a kontaktu).

Pre biológiu:

prof. RNDr. Jozef Klembara, DrSc.,   funkčné miesto profesor,   [portál VŠ]

Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:

doc. RNDr. Radoslav Beňuš, PhD.  [portál VŠ]

doc. RNDr. Eva Záhorská, PhD.  [portál VŠ]

 

Pre učiteľský základ:

prof. RNDr. Miroslav Prokša, CSc., funkčné miesto profesor,   [portál VŠ]

Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:

doc. PaedDr. RNDr. Zuzana Haláková, PhD.   [portál VŠ]

doc. RNDr. Štefan Karolčík, PhD.   [portál VŠ]   

Profil absolventa

Profil absolventa a ciele vzdelávania

Ciele vzdelávania študijného programu:
Absolvent 2. stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je spôsobilý na výkon povolania kvalifikovaného učiteľa aprobačných predmetov jeho špecializácie na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. V zmysle Zákona č. 138/2019 Z.z. §28 ide o zaradenie do kariérového stupňa začínajúci pedagogický zamestnanec, ktorý má rozsiahle vedomosti a skúsenosti z oblasti vyučovania. Ovláda rozšírený obsah disciplín svojej špecializácie, ako aj obsah viacerých psychologických a pedagogických disciplín. Odborný základ učiteľského štúdia 2. stupňa vysokoškolského štúdia tvoria predmety biologických disciplín, ktoré dotvárajú odborný profil absolventa učiteľstva (Ekológia, Genetika, Biológia človeka, Antropológia, Ontogenéza a evolúcia). Absolvent má vybudovanú predstavu o jednote a rozmanitosti živej a neživej prírody, ovláda základnú štruktúru a obsah systematických a dynamických biologických disciplín, ako aj základné vedecké metódy a postupy biologického výskumu, ktoré je schopný tvorivo aplikovať vo vyučovaní biológie s cieľom rozvíjať prírodovednú gramotnosť žiakov. Podľa svojho záujmu má osvojené aj najnovšie biologické a geologické interdisciplinárne zamerané poznatky. Je schopný kriticky premýšľať o vede a biológii, uvedomovať si jej prínosy, riziká a limity, robiť informované rozhodnutia v prospech sveta prírody, vlastného života a spoločnosti na základe kritického posúdenia a hodnotenia argumentov založených na dôkazoch. Zároveň je schopný diskutovať o otázkach týkajúcich sa biológie a zaujať stanoviská s ohľadom na morálne zdôvodňovanie, etické hodnoty, podporu bezpečnosti a environmentálnej udržateľnosti, sociálny súcit a pod. Pedagogickú spôsobilosť získava v rámci prípravy pri absolvovaní predmetov pedagogicko-psychologického základu, všeobecnej a odborovej didaktiky príslušných aprobačných predmetov a počas súvislej pedagogickej praxe v každom ročníku 2. stupňa vysokoškolského štúdia v celkovom rozsahu minimálne 10 týždňov pod dohľadom erudovaných odborníkov z praxe. Zvláda samostatné plánovanie a projektovanie výučby v školskej triede, jej realizáciu a reflexiu v profilových vzdelávacích oblastiach.

Hlavné výstupy vzdelávania:
Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia (Mgr.) v študijnom programe učiteľstvo biológie v kombinácii:
- získava plnú spôsobilosť na výučbu predmetov svojej aprobácie a na samostatné vykonávanie vzdelávacej činnosti na úrovni sekundárneho vzdelávania (nižšieho aj vyššieho),
- je detailne oboznámený so vzdelávacím systémom v Slovenskej republike, so systémom riadenia a organizácie školstva v SR, socializačným procesom v rámci školských inštitúcií, pozná zázemie učiteľskej profesie, princípy profesijnej etiky, orientuje sa v pracovnej a školskej legislatíve, pedagogických dokumentoch a predpisoch, v koncepčných a strategických dokumentoch školy, v elektronických systémoch používaných na základných a stredných školách (napr. Edupage),
- je oboznámený so špecifickými vývinovými poruchami učenia, poruchami psychického vývinu žiakov, ktoré sa v súčasnosti objavujú medzi školákmi čoraz častejšie, vie adekvátne zareagovať prispôsobením výučby a nárokov takémuto žiakovi,
- dokáže pracovať v kolektíve ako organizátor a usmerňovateľ činností žiakov dvoch úrovní sekundárneho vzdelávania, ale aj v pracovnom kolektíve ako jeho člen,
- rozvíja prírodovednú gramotnosť a kľúčové kompetencie žiakov,
- disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach, do hĺbky ovláda východiská, aktuálne trendy a perspektívy predmetných vedných disciplín, interdisciplinárne či medzi predmetové presahy a súvislosti,
- disponuje zručnosťami v oblasti použitia informačných a komunikačných technológií na úrovni aktuálneho poznania pri výučbe svojich aprobačných predmetov,
- má hlbšie poznatky o vývine, výchove a vzdelávaní ľudského jedinca z psychologického, biologického a sociálneho hľadiska, o odlišnostiach vývinu jednotlivcov, ktoré vyplývajú z ich zdravotných či sociálnych znevýhodnení, nadania či talentu a uskutočňuje primerané intervencie,
- dokáže uplatňovať výchovné aspekty vo vyučovaní svojich aprobačných predmetov,
- pracuje na vysokej úrovni s odbornou literatúrou, je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch z disciplín predmetovej špecializácie, dokáže selektovať informácie z odborných a vedeckých štúdií,
- je oboznámený so širokou škálou vyučovacích metód, techník a stratégií, didaktických prístupov, organizačných foriem, koncepcií vyučovania, má skúsenosti s ich návrhmi a realizáciou, dokáže ich adekvátne používať, selektovať tie najvhodnejšie pre konkrétnu pedagogickú situáciu či konkrétny obsah,
- dokáže plánovať a vytvárať vlastné podklady súvisiace s jeho prípravou na vyučovacie jednotky, využívať rôzne vyučovacie metódy, koncepcie a organizačné formy,
- je schopný vytvárať študijné materiály pre potreby praxe (pracovné listy pre žiakov, didaktické testy, metodiky,...), je schopný vytvárať alebo sa podieľať na tvorbe metodických materiálov,
- dokáže samostatne projektovať výučbu svojich aprobačných predmetov s ohľadom na interindividuálnu rozmanitosť žiakov v triede, s ohľadom na ich vek, predispozície, s ohľadom na štádium ich psychického vývinu, samostatne identifikuje, akceptuje a reflektuje vývinové a individuálne charakteristiky a vzdelávacie potreby jednotlivca,
- dokáže rozvíjať schopnosti kooperácie pri riešení úloh v tíme,
- vzhľadom na široký vekový diapazón cieľovej skupiny si uvedomuje diverzitu vzdelávanej populácie,
- dokáže spolupracovať s rodičmi, zákonnými zástupcami, kolegami, odborníkmi v príslušnej výchovnej a vzdelávacej oblasti, so školským psychológom, špeciálnym pedagógom; zvláda riešenie konfliktov,
- má schopnosť sebareflexie, dokáže reflektovať úspechy i nedostatky svojej práce,
- uvedomuje si dôležitosť psychohygieny v učiteľskom povolaní,
- dokáže zabezpečiť primerané učebné prostredie, analyzovať didaktické situácie v školskom prostredí, vytvárať primeranú klímu v triede,
- vo výchovno-vzdelávacom procese využíva poznatky pedagogicko-psychologických a odborovo-didaktických vedných oblastí,
- samostatne hodnotí rozmanité pedagogické situácie, flexibilne na ne dokáže zareagovať a primerane ich dokáže riešiť,
- ovláda základy pedagogickej diagnostiky,
- pozná metodologické aspekty empirického výskumu, dokáže navrhnúť a zrealizovať didaktický výskum, skúmať pedagogické javy, vyvodzovať z nich závery a navrhovať primerané riešenia,
- uplatňuje diagnostické, intervenčné a evaluačné činnosti vo vzťahu k žiakom, pozná základné nástroje diagnostiky, intervencie, prevencie a korekcie,
- dokáže realizovať alternatívne programy a koncepcie vyučovania,
- vďaka vedomostiam z psychologických a didaktických disciplín dokáže porozumieť vzťahu medzi učebným a vyučovacím procesom, vzdelávaním a výchovou jednotlivca i sociálnej skupiny,
- samostatne uskutočňuje pedagogické hodnotenie, je spôsobilý adekvátneho sebahodnotenia, dbá na svoj osobnostný a profesijný rozvoj a ďalšie vzdelávanie,
- vyznačuje sa spôsobilosťou akademického písania a zvláda verejný prejav na primeranej úrovni,
- je oboznámený so spôsobmi učenia sa žiakov sekundárneho stupňa vzdelávania (nižšieho aj vyššieho),
- aktívne dáva do kontextu obsah vzdelania s poznatkami z odborovej didaktiky a metodiky svojich profilových vzdelávacích oblastí,
- má vyprofilovaný pozitívny postoj k učiteľskej profesii a cieľovej skupine,
- disponuje základnými vedomosťami z biologických vedných odborov (ekológia, genetika, biológia človeka, antropológia, evolúcia),
- formuje svoj kladný vzťah k prírode a životnému prostrediu,
- zodpovedne pristupuje k ochrane svojho zdravia,
- dokáže tvorivo riešiť základné problémy biologického výskumu a praktické úlohy, pričom aplikuje základné vedecké metódy a postupy, na základe dôkazov vyvodzuje primerané vedecké závery a prezentuje ich,
- pri riešení problémov využíva najnovšie poznatky biológie a interdisciplinárny prístup,
- diskutuje o význame a dôsledkoch biologických vedeckých objavov,
- dokáže prepojiť teoretické poznatky biológie s praxou,
- oceňuje a chápe vplyv vedy a techniky na každodenný život.

Uplatniteľnosť

Absolvent 2. stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom programe Učiteľstvo biológie (v kombinácii) má osvojené vedomosti, schopnosti a zručnosti, ktoré mu umožňujú vykonávať profesiu kvalifikovaného učiteľa biológie druhého stupňa základnej školy a učiteľa strednej školy, ako aj metodika pre výučbu biológie a predmetových skupín, pracovníka štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách. Môže však aj pokračovať v treťom stupni vysokoškolského štúdia.

Naše konkrétne skúsenosti s uplatnením absolventov sú veľmi pozitívne, nakoľko sa uplatňujú v profesiách, ktoré zodpovedajú profilu absolventa štúdia. Absolventi sa uplatňujú predovšetkým ako kvalifikovaní učitelia biológie na základných a stredných školách. Na školách často pôsobia aj ako vedúci predmetovej komisie, vedúci vzdelávacej oblasti alebo kariéroví poradcovia. Mnohí z nich sa stávajú vedúcimi pedagogickými zamestnancami a riaditeľmi škôl. Svoje skúsenosti (príklady dobrej praxe) prezentujú ako lektori aj študentom študijného programu v rámci realizovaných workshopov a seminárov. Aktívne spolupracujú s katedrou aj pri riešení vzdelávacích a výskumných projektov, realizácii výskumov, tvorbe vysokoškolských učebníc a metodických materiálov a pri ďalších aktivitách, ktoré sú zamerané na skvalitnenie biologického vzdelávania. Niektorí absolventi študijného programu sú aj publikačne činní, sú autormi učebníc biológie pre gymnáziá, rôznych metodických materiálov, odborných a vedeckých príspevkov v časopisoch. Svoje profesijné spôsobilosti si rozširujú a prehlbujú v rámci kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov. Dôkazom vysokej kvality absolventov študijného programu je aj skutočnosť, že dvaja absolventi študijného programu boli finalistami ocenenia Učiteľ roka, resp. Učiteľ Slovenska.

Úspešné pracovné pozície našich absolventov 2. stupňa vysokoškolského štúdia, ich pracovné aktivity, ocenenia, metodická a publikačná činnosť dáva záruky, že magisterské štúdium učiteľstva biológie v kombinácii je nastavené optimálne a pripravuje absolventov, ktorí sa dokážu presadiť v konkurencii na trhu práce.