Učiteľstvo chémie (v kombinácii)

učiteľstvo predmetov chémia a anglický jazyk

Študijný plán

Vyučujúci

učiteľstvo predmetov chémia a matematika

Študijný plán

Vyučujúci

učiteľstvo predmetov chémia a biológia

Študijný plán

Vyučujúci

učiteľstvo predmetov chémia a nemecký jazyk *

Študijný plán

Vyučujúci

* dobiehajúci študijný program, od akademického roka 2023/24 už nie je v ponuke pre uchádzačov

Personálne zabezpečenie

Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu
(s uvedením funkcie a kontaktu).

Pre chémiu:

prof.  RNDr. Anton Horváth, CSc.  funkčné miesto profesor,    [portál VŠ]

Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:

doc. RNDr. Jozef Tatiersky, PhD.  [portál VŠ]

doc. Ing. Mária Mečiarová, PhD.  [portál VŠ]

 

Pre učiteľský základ:

prof. RNDr. Miroslav Prokša, CSc., funkčné miesto profesor,   [portál VŠ]

Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:

doc. PaedDr. RNDr. Zuzana Haláková, PhD.   [portál VŠ]

doc. RNDr. Štefan Karolčík, PhD.   [portál VŠ

Profil absolventa

Profil absolventa a ciele vzdelávania

Absolvent 2. stupňa vysokoškolského štúdia chémie (Mgr.) v aprobačnej kombinácii v študijnom odbore 38. Učiteľstvo a pedagogické vedy je spôsobilý na výkon povolania kvalifikovaného učiteľa aprobačných predmetov chémia v kombinácii na úrovni nižšieho a vyššieho sekundárneho vzdelávania. V zmysle Zákona č. 138/2019 Z.z. §28 ide o zaradenie do kariérneho stupňa začínajúci pedagogický zamestnanec, ktorý má rozsiahle vedomosti a skúsenosti z oblasti vyučovania. Ovláda rozšírený obsah chemických disciplín a ďalších disciplín podľa svojej aprobácie, ako aj obsah viacerých psychologických a pedagogických disciplín. Pedagogickú spôsobilosť získava v rámci prípravy pri absolvovaní predmetov pedagogicko-psychologického základu, všeobecnej a odborovej didaktiky príslušných aprobačných predmetov a počas súvislej pedagogickej praxe v každom ročníku 2. stupňa vysokoškolského štúdia v celkovom rozsahu minimálne 10 týždňov pod dohľadom erudovaných odborníkov z praxe. Zvláda samostatné plánovanie a projektovanie výučby v školskej triede, jej realizáciu a reflexiu v profilových vzdelávacích oblastiach.

Okrem toho môže absolvent vykonávať povolanie metodika pre výučbu konkrétnych predmetov a predmetových skupín, pracovníka štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách. Môže však aj pokračovať v treťom stupni vysokoškolského štúdia.

Absolvovaním predmetov didaktiky chémie študent získa základné predpoklady pre rozvoj didaktických zručností, bude vedieť tvorivo rozvíjať chemickú a prírodovednú gramotnosť žiakov s podporou digitálnych technológií, aplikovať poznatky zo všeobecnej didaktiky chémie, pedagogiky, psychológie a čiastkových chemických disciplín do programu konkrétnej vyučovacej hodiny.

Absolventi študijného programu získajú prostredníctvom odborných predmetov z oblasti všeobecnej chémie, anorganickej chémie, organickej chémie, analytickej chémie, fyzikálnej chémie a biochémie základné poznatky, pojmy a metódy generálne použiteľné v učiteľskej praxi pri výučbe tém súvisiacich s chemickými javmi na všetkých stupňoch školského vzdelávania v chémii. V rámci štúdia získavajú v rámci povinných, povinne voliteľných či výberových predmetov postupne prierezové znalosti z jednotlivých vyššie uvedených čiastkových chemických disciplín a ich aplikácie v technických odboroch využívajúcich chemické poznatky. Zároveň nadobudnú schopnosti identifikovať na primeranej úrovni vývojové trendy v chemických disciplínach a primerane aktualizovať a  rozvíjať svoje  vedomosti a kompetencie z chemických odborov v rámci samoštúdia a celoživotného vzdelávania.

Hlavné výstupy vzdelávania:

Absolvent druhého stupňa vysokoškolského štúdia (Mgr.) v študijnom programe učiteľstvo  chémie v kombinácii:

- získava plnú spôsobilosť na výučbu predmetov svojej aprobácie a na samostatné vykonávanie vzdelávacej činnosti na úrovni sekundárneho vzdelávania (nižšieho aj vyššieho),

- je detailne oboznámený so vzdelávacím systémom v Slovenskej republike, so systémom riadenia a organizácie školstva v SR, socializačným procesu v rámci školských inštitúcií, pozná zázemie učiteľskej profesie, princípy profesijnej etiky, orientuje sa v pracovnej a  školskej legislatíve, pedagogických dokumentoch a predpisoch, v koncepčných a strategických dokumentoch školy, v elektronických systémoch používaných na základných a stredných školách (napr. Edupage),

- je oboznámený so špecifickými vývinovými poruchami učenia, poruchami psychického vývinu žiakov, ktoré sa v súčasnosti objavujú medzi školákmi čoraz častejšie, vie adekvátne zareagovať prispôsobením výučby a nárokov takémuto žiakovi,

- dokáže pracovať v kolektíve ako organizátor a usmerňovateľ činností žiakov dvoch úrovní sekundárneho vzdelávania, ale aj v pracovnom kolektíve ako jeho člen,

- rozvíja a posilňuje kľúčové kompetencie žiakov,

- disponuje rozsiahlym vedeckým poznaním v profilových vzdelávacích oblastiach, do hĺbky ovláda východiská, aktuálne trendy a perspektívy predmetných vedných disciplín, interdisciplinárne či medzi predmetové presahy a súvislosti,

- disponuje zručnosťami v oblasti použitia informačných a komunikačných technológií na úrovni aktuálneho poznania pri výučbe svojich aprobačných predmetov,

- má hlbšie poznatky o vývine, výchove a vzdelávaní ľudského jedinca z psychologického, biologického a sociálneho hľadiska, o odlišnostiach vývinu jednotlivcov, ktoré vyplývajú z ich zdravotných či sociálnych znevýhodnení, nadania či talentu a uskutočňuje primerané intervencie,

- pracuje na vysokej úrovni s odbornou literatúrou, je schopný orientovať sa vo vedeckých textoch z disciplín predmetovej špecializácie, dokáže selektovať informácie z odborných a vedeckých štúdií,

- je oboznámený so širokou škálou vyučovacích metód, techník a stratégií, didaktických prístupov, organizačných foriem, koncepcií vyučovania, má za sebou skúsenosti s ich návrhmi a realizáciou, dokáže ich adekvátne používať, selektovať tie najvhodnejšie pre konkrétnu pedagogickú situáciu či konkrétny obsah,

- dokáže plánovať a vytvárať vlastné podklady súvisiace s jeho prípravou na vyučovacie jednotky, využívať rôzne vyučovacie metódy, koncepcie a organizačné formy,

- je schopný vytvárať študijné materiály pre potreby praxe (pracovné listy pre žiakov, didaktické testy, metodiky,...), je schopný vytvárať alebo sa podieľať na tvorbe metodických materiálov,

- dokáže samostatne projektovať výučbu svojich aprobačných predmetov s ohľadom na individuálnu rozmanitosť žiakov v triede, s ohľadom na ich vek, predispozície, s ohľadom na štádium ich psychického vývinu, samostatne identifikuje, akceptuje a reflektuje vývinové a individuálne charakteristiky a vzdelávacie potreby jednotlivca,

- vzhľadom na široký vekový diapazón cieľovej skupiny si uvedomuje diverzitu vzdelávanej populácie,

- dokáže spolupracovať s rodičmi, zákonnými zástupcami, kolegami, odborníkmi v príslušnej výchovnej a vzdelávacej oblasti, so školským psychológom, špeciálnym pedagógom; zvláda riešenie konfliktov,

- má schopnosť sebareflexie, dokáže reflektovať úspechy i nedostatky svojej práce,

- uvedomuje si dôležitosť psychohygieny v učiteľskom povolaní,

- dokáže zabezpečiť primerané učebné prostredie, analyzovať didaktické situácie v školskom prostredí, vytvárať primeranú klímu v triede,

- vo výchovno-vzdelávacom procese využíva poznatky pedagogicko-psychologických a odborovo-didaktických vedných oblastí,

- samostatne hodnotí rozmanité pedagogické situácie, flexibilne na ne dokáže zareagovať a primerane ich dokáže riešiť,

- ovláda základy pedagogickej diagnostiky,

- pozná metodologické aspekty empirického výskumu, dokáže navrhnúť a zrealizovať didaktický výskum, skúmať pedagogické javy, vyvodzovať z nich závery a navrhovať primerané riešenia,

- uplatňuje diagnostické, intervenčné a evaluačné činnosti vo vzťahu žiakom, pozná základné nástroje diagnostiky, intervencie, prevencie a korekcie,

- dokáže realizovať alternatívne programy a koncepcie vyučovania,

- vďaka vedomostiam z psychologických a didaktických disciplín dokáže porozumieť vzťahu medzi učebným a vyučovacím procesom, vzdelávaním a výchovou jednotlivca i sociálnej skupiny,

- samostatne uskutočňuje pedagogické hodnotenie, je spôsobilý adekvátneho sebahodnotenia, dbá na svoj osobnostný a profesijný rozvoj a ďalšie vzdelávanie,

- vyznačuje sa spôsobilosťou akademického písania a zvláda verejný prejav na primeranej úrovni,

- je oboznámený so spôsobmi učenia sa žiakov sekundárneho stupňa vzdelávania (nižšieho aj vyššieho),

- aktívne dáva do kontextu obsah vzdelania s poznatkami z odborovej didaktiky a metodiky svojich profilových vzdelávacích oblastí,

- má vyprofilovaný pozitívny postoj k učiteľskej profesii a cieľovej skupine.

- diskutuje o význame a pozitívnych a negatívnych dôsledkoch chemických vedeckých objavov,

- dokáže využiť teoretické poznatky chémie v praxi,  

- oceňuje a chápe vplyv vedy a techniky na každodenný život

Uplatniteľnosť


Absolvent 2. stupňa vysokoškolského štúdia v študijnom programe Učiteľstvo chémie (v kombinácii) má osvojené vedomosti, schopnosti a zručnosti, ktoré mu umožňujú vykonávať profesiu kvalifikovaného učiteľa chémie druhého stupňa základnej školy a učiteľa strednej školy, ako aj metodika pre výučbu chémie a predmetových skupín, pracovníka štátnej správy pre oblasť výchovy a vzdelávania na základných a stredných školách. Môže však aj pokračovať v treťom stupni vysokoškolského štúdia.

Naše konkrétne skúsenosti s uplatnením absolventov sú veľmi pozitívne, nakoľko sa uplatňujú v profesiách, ktoré zodpovedajú profilu absolventa štúdia. Absolventi sa uplatňujú predovšetkým ako kvalifikovaní učitelia chémie na základných a stredných školách. Na školách často pôsobia aj ako vedúci predmetovej komisie, vedúci vzdelávacej oblasti alebo kariérni poradcovia. Mnohí z nich sa stávajú vedúcimi pedagogickými zamestnancami a riaditeľmi škôl. Svoje skúsenosti (príklady dobrej praxe) prezentujú ako lektori aj študentom študijného programu v rámci realizovaných workshopov a seminárov. Aktívne spolupracujú s katedrou aj pri riešení vzdelávacích a výskumných projektov, realizácii výskumov, tvorbe vysokoškolských učebníc a metodických materiálov a pri ďalších aktivitách, ktoré sú zamerané na skvalitnenie chemického vzdelávania. Niektorí absolventi študijného programu sú aj publikačne činní, sú autormi učebníc chémie pre gymnáziá, rôznych metodických materiálov, odborných a vedeckých príspevkov v časopisoch. Svoje profesijné spôsobilosti si rozširujú a prehlbujú v rámci kontinuálneho vzdelávania pedagogických zamestnancov. Dôkazom vysokej kvality absolventov študijného programu je aj skutočnosť, že jeden absolvent študijného programu bol finalistom ocenenia Učiteľ roka, resp. Učiteľ Slovenska.

Úspešné pracovné pozície našich absolventov 2. stupňa vysokoškolského štúdia, ich pracovné aktivity, ocenenia, metodická a publikačná činnosť dáva záruky, že magisterské štúdium učiteľstva chémie v kombinácii je nastavené optimálne a pripravuje absolventov, ktorí sa dokážu presadiť v konkurencii na trhu práce.  

Z pohľadu získaných chemických kompetencií môžu sa absolventi druhého stupňa VŠ štúdia uplatniť ako chemický asistenti v laboratóriách, v oblasti obchodu a podobne.