Univerzitné vzdelávanie genetiky 2015
Seminár 2015
Genetická spoločnosť Gregora Mendela a Mendelovo muzeum v Brne s podporou MGP Zlín zorganizovali česko-slovenský seminár: Univerzitné vzdelávanie genetiky 150 rokov po Mendelovi, ktorý sa konal 29. mája 2015 v Mendelovom múzeu v Brne.
Cieľom seminára bolo porovnať študijné programy univerzít v Čechách a na Slovensku, na ktorých prebieha výuka genetiky, navzájom sa inšpirovať v otázkach obsahu i formy výuky, hľadať možnosti reálnej spolupráce, poučiť sa zo skúseností zo zahraničných vzdelávacích inštitúcií a diskutovať o tom, či a ako modifikovať vzdelávanie novej generácie genetikov.
Program seminára 2015 a Prezentácie (PDF)
8:00 – 9:15 REGISTRÁCIA
9:15 – 9:30 Otvorenie seminára (Ľubomír Tomáška, Univerzita Komenského, Bratislava)
Sekcia 1: Univerzitné vzdelávanie genetiky v Čechách a na Slovensku: State-of-the-art
Moderátor: Aleš Knoll (Mendelova univerzita, Brno)
9:30 – 9:50 Jiří Doškař, Masarykova univerzita Brno
9:50 – 10:10 Marie Kočová, Dana Holá, Univerzita Karlova, Praha
10:10 – 10:30 Kateřina Malachová, Ostravská Univerzita, Ostrava
Moderátor: Jan Šmarda (Masarykova univerzita, Brno)
11:00 – 11:20 Magda Zrzavá, Jihočeská Univerzita, České Budějovice
11:20 – 11:40 Eva Čellárová, Univerzita P. J. Šafárika, Košice
11:40 – 12:00 Ľubomír Tomáška, Univerzita Komenského, Bratislava
Moderátor: Andrea Ševčovičová (Univerzita Komenského, Bratislava)
13:00 – 14:00 Panelová diskusia k Sekcii 1.
Sekcia 2: Univerzitné vzdelávanie genetiky v Čechách a na Slovensku: Ako ďalej?
Moderátor: Jiří Doškař (Masarykova univerzita, Brno)
14:15 – 14:35 Katarína Juríková, Univerzita Komenského, Bratislava
14:35 – 14:55 Roman Šolc, Univerzita Karlova, Praha
14:55 – 15:15 Aneta Mikulášová, Masarykova univerzita, Brno
15:15 – 15:30 Broňa Brejová, Univerzita Komenského, Bratislava
Moderátor: Ľubomír Tomáška (Univerzita Komenského, Bratislava)
16:00 – 17:00 Panelová diskusia k Sekcii 2 a všeobecná diskusia
V Sekcii 1 sa hľadali odpovede na nasledujúce otázky:
1. Aká je náplň a ciele základného kurzu Genetika v bakalárskom stupni štúdia?
2. Ako sú zostavené aktuálne študijné programy zamerané na vzdelávanie genetiky v magisterskom stupni štúdia?
3. Aká je proporcia prednáškových, praktických a seminárových kurzov v magisterských kurikulách?
4. Aké formy výuky (okrem štandardných) sú v programoch využívané? Ako sú študenti zapájaní do interakcií s učiteľom?
5. Aké sú hlavné silné stránky aktuálnych študijných programov?
6. Aké sú hlavné slabiny aktuálnych študijných programov?
7. V čom sú jednotlivé magisterské kurikulá unikátne? Existuje možnosť medziuniverzitnej "komplementácie" výuky práve prostredníctvom týchto unikátnych kurzov?
8. Aké sú možnosti vzájomnej výpomoci?
9. Ktorá je ideálna učebnica/učebnice pre bakalársky a magisterský stupeň?
10. Aké internetové zdroje sú vhodným doplnkovým materiálom pre kurzy genetiky?
V Sekcii 2 sa diskutovalo aj týchto otázkach:
1. Ako sa učí genetika na zahraničných univerzitách?
2. Sú niektoré zo zahraničných modelov (pokiaľ ich ešte nemáme) použiteľné aj u nás?
3. Aké "zručnosti" má mať súčasný genetik v matematike a informatike?
4. Má mať absolvent magister genetiky všeobecný prehľad o všetkých oblastiach genetiky, alebo má špecializovaný?