Regionálna geografia, rozvoj regiónov a európska integrácia
Personálne zabezpečenie
Osoba zodpovedná za uskutočňovanie, rozvoj a kvalitu študijného programu
doc. RNDr. František Križan, PhD. funkčné miesto docent [portál VŠ]
Osoby zabezpečujúce profilové predmety študijného programu:
prof. RNDr. Ladislav Tolmáči, PhD. [portál VŠ]
doc. RNDr. Daniel Gurňák, PhD. [portál VŠ]
Profil absolventa
Profil absolventa a ciele vzdelávania
Absolvent študijného programu Regionálna geografia, rozvoj regiónov a európska integrácia disponuje rozsiahlymi odbornými a metodologickými vedomosťami na úrovni komplexného hodnotenia z viacerých oblastí regionálnej geografie. Rozumie podstatným súvislostiam, princípom, teóriám a konceptom odboru, nachádza a prezentuje vlastné riešenia problémov aj pri neúplných alebo obmedzených informáciách. Dokáže samostatne, jasne a jednoznačne formulovať a komunikovať originálne závery na základe kritického hodnotenia získaných dát a poznatkov a na základe svojej tvorivej práce. Zahŕňajúc spoločenskú a etickú zodpovednosť je absolvent schopný závery zdôvodniť a komunikovať s odborníkmi aj laickou verejnosťou. Získané poznatky vie tvorivo a samostatne aplikovať predovšetkým v týchto oblastiach:
Regionálna geografia a rozvoj regiónov. K výstupom vzdelávania študijného programu patrí nasmerovanie študentov ku kritickému mysleniu a strategickému uvažovaniu v globálnom, regionálnom i lokálnom meradle. Pre orientáciu v súčasnom globalizovanom svetovom systéme je potrebné brať do úvahy cezhraničné, medzinárodné či globálne interakcie a konzekvencie v ich časopriestorovej dynamike. Na získanie schopností a zručností absolventa v tomto aspekte slúži blok predmetov venovaných geografii zahraničných makroregiónov a krajín rozšírený o predmety zaoberajúce sa globálnymi trendami a problémami (Geografia Ázie, Afriky, Ameriky, Austrálie, oceánov a polárnych oblastí; Ruska a postsovietskeho priestoru – vybrané problémy a regióny; Globálne problémy sveta; Regionálna geografia Česka a Poľska; Regióny Slovenska – vybrané problémy). Absolventi sú vedení k holistickému a syntetickému prístupu štúdiu regiónov, k poznaniu ich historicko-geografického kontextu a geopolitických súvislostí (Geopolitický vývoj sveta po roku 1945; Komplexná geografická analýza malého regiónu; Ochrana a tvorba životného prostredia a jej ekonomické a právne aspekty). Základným princípom je však komplexné myslenie, ktoré vychádza z dvoch fundamentálnych prístupov priestorovej analýzy. Tým prvým je skúmanie heterogenity regiónov prostredníctvom metód formálnej taxonómie, kde sa využívajú nástroje deskriptívnej štatistiky, ako aj viacrozmerné štatistické metódy (Regionálna analýza 1). Druhý prístup reflektuje snahu o zachytenie priestorových interakcií (funkčnej taxonómie) s využitím vektorových informácií, teda údajov, ktoré majú začiatok, koniec a smerovanie (Regionálna analýza 2). Tieto zručnosti sú špecifické pre regionálno-geografický prístup zahrňujúci syntézu mnohých riešení (vertikálne i horizontálne väzby v krajinnej sfére) a umožňujú absolventom porozumieť regiónom ako špecifickým entitám (Komplexná geografická analýza malého regiónu; Účelové vlastnosti krajiny), porozumieť regiónom ako špecifickým entitám, ktoré sú súčasťou všeobecného. Dôraz je pritom kladený nielen na poznávanie udalostí, ale predovšetkým na pochopenie zákonitostí (nomotetické chápanie regionálnej geografie). Nadobudnuté poznatky sú zároveň vhodným východiskom pre multidisciplinárny prístup riešenia celospoločenských problémov a zdôrazňujú úlohu regionálnej geografie v globalizovanom svete.
Terénny výskum a zber dát. Súčasťou viacerých predmetov sú terénne práce (cvičenia) a praxe. Absolventi sú vedení k praktickým zručnostiam a testovaniu nadobudnutých poznatkov. Ide o zber primárnych dát v teréne využitím rozličných metód (geokódovanie, dotazník, rozhovor, pozorovanie, fotodokumentácia a pod.) a sekundárnych (inštitucionálnych) dát rôzneho charakteru (dáta z národných a medzinárodných zdrojov). Absolventi nadobudnú kompetencie a zručnosti v rozvoji techník zberu dát (napr. konštrukcia dotazníka), anonymizácie a agregácie dát v kontexte eticky a spoločensky korektného a zodpovedného spracovania a uchovávania dát (Úvod do metodológie spoločenskovedného výskumu; Terénne cvičenia z komplexnej geografickej analýzy malého regiónu a rurálnej geografie).
Analytické zručnosti. Nevyhnutnou výbavou geografa pre porozumenie regiónom a ich časovo-priestorovým premenám sú fundamentálne analytické zručnosti pozostávajúce zo štatistických metód, vizualizačných techník a práce s databázami. Študijný program reaguje na najnovšie trendy v geografickom vzdelávaní a rozvíja u študentov analytické zručnosti prostredníctvom viacerých softvérov (SPSS, R, Power BI), ktoré umožňujú štatistickú analýzu údajov a ich grafickú vizualizáciu (Adobe Illustrator, CorelDraw). Absolventi študijného programu získajú praktické zručnosti využiteľné v širokom spektre spracovania a interpretácie (nielen) priestorových údajov. Prostredníctvom viacerých kurzov (Analýza a vizualizácia priestorových údajov (1, 2, 3); Regionálna analýza (1, 2); Aktuálne trendy v geografii a pod.) sa naučia spracovať a analyzovať rozmanité údajové zdroje pochádzajúce z inštitúcií štátnej správy, ale aj súkromných spoločností. Študenti sa tak zoznámia s rôznymi formami priestorových a nepriestorových dát, ako aj s úskaliami ich korektného a zodpovedného spracovania. Zároveň si zdokonalia analytické a logické myslenie presahujúce odbor, ktoré je nevyhnutné pre prácu s databázami. Potreba práce s veľkými dátami (tzv. big data) je čoraz naliehavejšia nielen v geografii, ale aj v iných odvetviach hospodárstva. Analytické zručnosti a práca s priestorovými údajmi sú dnes veľmi žiadané aj na trhu práce. Absolvent má rozvinuté zručnosti samostatne sa vzdelávať a zároveň participovať na úlohách vedeckého výskumu (Regionálna veda a vedecká publikácia 1, 2).
Zručnosti v oblasti geografických informačných systémov (GIS). Nevyhnutnou výbavou absolventov je tvorba tematických máp. Absolventi sú schopní pracovať a kreovať kartografické výstupy v programoch ArcGIS, QGIS, GeoDa, R (Analýza a vizualizácia priestorových údajov 1, 2, 3). Sú vedení k využívaniu GIS nielen ako vizualizačného (kartografického), ale aj ako analytického nástroja (napr. sieťové analýzy). Absolventi sú schopní komplexnej, regionálno-geografickej analýzy regiónov založenej na syntéze riešení s využitím geoinformačných technológií. V súbehu s rozvojom geoinformačných techník sú rozvíjané aj interpretačné zručnosti.
Strategické a rozvojové programy regiónov. Okrem teoretických vedomostí (východiská, obsah a špecifikácia nových európskych rozvojových politík, programový, legislatívny a inštitucionálny rámec regionálneho rozvoja a regionálnej politiky) absolvent získa detailnú znalosť jednotlivých programových dokumentov a ostatných rámcov potrebných na zabezpečenie cielenej a efektívnej regionálnej politiky. Súčasťou štúdia je aj realizácia rôznych prípadových štúdií v regionálnej geografii a regionálnom rozvoji s možnosťou využitia v praxi. Absolvent preukazuje vysoký stupeň samostatnosti pri riešení strategických a rozvojových projektov. Preukazuje schopnosť pracovať efektívne ako jednotlivec, člen alebo vedúci tímu. Disponuje inovatívnym myslením a je pripravený odborne prezentovať výsledky vlastnej analýzy a štúdia pred odborným publikom a svoje tvrdenia argumentovať. V nadväznosti na ciele vzdelávania sú absolventi schopní vytvárať a kriticky hodnotiť strategické a rozvojové programy regiónov a rôzne programové dokumenty národnej, regionálnej a lokálnej úrovne (operačné programy, programy hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja, územné plány, iné rozvojové dokumenty), pričom disponuje komparatívnymi výhodami v riadení procesov ich implementácie v rámci regionálnej politiky (Regionálny rozvoj a regionálna politika SR – nové výzvy a prax; Strategické plánovanie; Prípadové štúdie v regionálnom rozvoji). Osobitá pozornosť je venovaná implementácii rozvojových programov Európskej únie ako hlavných nositeľov rozvojových stimulov v regiónoch. Absolventi získajú predpoklady na pracovné uplatnenie sa v riadiacich a plánovacích inštitúciách národnej úrovne (ministerstvá a ústredné orgány štátnej správy), regionálnej samosprávy (Úrady VÚC), ako aj v subjektoch, ktorých činnosť je zameraná na spracovanie komplexných alebo odvetvových stratégií rozvoja regiónov (Plán hospodárskeho rozvoja a sociálneho rozvoja, Program rozvoja bývania, Program rozvoja cestovného ruchu a i.). Získanie znalostí ich predurčuje aj na samostatnú a tímovú prácu v inštitúciách, ktorých činnosť je zameraná na prípravu a riadenie procesov implementácie programov/projektov rozvoja a hodnotenie ich úspešnosti. Znalosť manažmentu štátnej správy a samosprávy (Manažment vo verejnej správe) je predpokladom na kvalifikované pôsobenie v širokom spektre inštitúcií verejnej správy.
Uplatniteľnosť
Zameranie študijného programu Regionálna geografia, rozvoj regiónov a európska integrácia poskytuje študentom vedomosti, znalosti a kompetenčné zručnosti, ktoré sú predpokladom pre ich pracovné uplatnenie sa na vedúcich a ostatných pracovných pozíciách v oblasti štátnej správy, predovšetkým na novovzniknutom Ministerstve investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR, ďalej na Ministerstve dopravy a výstavby SR, Ministerstve financií SR, Ministerstve práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Ministerstvo zahraničných vecí a európskych záležitostí SR a ministerstvách a ústredných orgánoch štátnej správy. Pomerne početná skupina absolventov nachádza pracovné uplatnenie v subjektoch regionálnej a lokálnej samosprávy a v projektových kanceláriách, resp. v tímoch, ktorých činnosť je zameraná na príprav a riadenie implementácie projektov predovšetkým spolufinancovaných z eurofondov a iných schém. Niektorí absolventi pôsobia ako zamestnanci na univerzitách alebo v ústavoch Slovenskej akadémie vied. Okrem toho, študijný program reaguje na najnovšie trendy v geografickom vzdelávaní a rozvíja u študentov analytické zručnosti, ktoré umožňujú štatistickú a priestorovú analýzu údajov, ich (karto)grafickú vizualizáciu a interpretáciu. Budovanie a rozvoj modernej dátovej spoločnosti si vyžaduje, aby rozhodnutia a politiky (nielen) inštitúcií verejnej správy a samosprávy vychádzali z analýz, modelovaní, predikcií a evaluácií, ktoré sú založené na dostatočnej mase kvalitných a prístupných dátach (analytické údaje, resp. big data). V súvislosti s analytickými zručnosťami sú absolventi odboru uplatniteľní a žiadaní aj v súkromnej sfére. Vo všeobecnosti ide najmä o uplatniteľnosť v týchto pracovných pozíciách:
Projektový špecialista/odborný konzultant
* príprava, predkladanie a vyhodnocovanie strategických, koncepčných, plánovacích a programových dokumentov
* tvorba metodík a metrík vedúcich k vytváraniu realizovateľných a merateľných postupov zaisťujúcich predpoklady pre realizáciu projektových koncepcií
* spolupráca s partnerskými ministerstvami a zainteresovanými subjektmi
* zabezpečovanie koordinácie prípravy a spracovanie odborných strategických, koncepčných, operatívnych a iniciatívnych materiálov, správ, analýz, stanovísk a podkladových materiálov
Projektový koordinátor
* koordinácia poskytovania informácií o fondoch EÚ
* poradenstvo pri identifikovaní vhodnej výzvy na financovanie zámeru, o oprávnených aktivitách, typoch oprávnených výdavkov
* koordinácia monitorovania a hodnotenia plnenia cieľov a ukazovateľov dohodnutých pre investície z fondov
* koordinácia zabezpečenie hodnotenia dosiahnutých výsledkov fondov
* koordinácia zabezpečenia metodickej podpory procesov dlhodobého integrovaného regionálneho plánovania na rôznych hierarchických úrovniach (kraj, región, obec)
Manažér kontroly projektov
* administratívna kontrola projektov
* poradenstvo v rámci prioritných osí operačných programov
* spolupráca s miestnymi akčnými skupinami a inými aktérmi
* pripomienkovanie potrebných dokumentov
Dátový analytik/metodik
* rozvoj teórie využívania a spracovania analytických údajov (vo verejnej správe a samospráve)
* príprava prostredia analytických údajov na ich sofistikovanejšie využitie
* interpretácia dát (big data) pre špecifické ciele využitia
* expertná podpora pri národných a dopytových projektoch v oblasti údajov
Špecialista v oblasti geografických informačných systémov
* zber, spracovanie a analýza priestorových údajov v prostredí GIS
* tvorba priestorových databáz, digitálne mapy a analytické výstupy
* geografické štatistické spracovanie údajov ich začlenenie do dokumentov a správ
Špecialista v oblasti územného rozvoja
* metodické, koordinačné a analytické činnosti v oblasti územného plánovania
* spracovanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie
* spracovanie podkladov pre geoinformačný systém o územnom plánovaní
* podpora pri zavádzaní informačného systému, najmä na úseku územného a krajinného plánovania
Vedecký/odborný pracovník/lektor
* pokračovanie na 3. stupni štúdia
* pedagogická/vedecká činnosť na univerzitách/ústavoch SAV doma a v zahraničí
* odborný konzultant pre výskumné agentúry (prieskum trhu a pod.)
* školiaci pracovník/lektor pre špecifické softvéry zamerané na priestorovú analýzu (GIS)
Iné
* pozície pre potreby praxe podľa zamerania absolventa