Prírodovedecká fakultaUniverzita Komenského v Bratislave

Cvičenia z jadrovej chémie

Cvičenie z jadrovej chémie

Vedúci cvičení Mgr. David Pavel Královič

Letný semester 2022/2023

Pokyny k laboratórnemu cvičeniu

 

Organizácia cvičenia

Na úvodnom cvičení vyučujúci oboznámi študentov s organizáciou cvičení podľa harmonogramu a požiadavkami na klasifikovaný zápočet, radiačnoou hygienou bezpečnosťou pri práci v rádioizotopovom chemickom laboratóriu.

Hodnotenie študenta

Cvičenie - v priebehu semestra budú hodnotené protokoly odcvičených laboratórnych úloh, úvodná previerka, aktivita a záverečný test z cvičení.
·       Príprava na laboratórne cvičenie, práca v laboratóriu a dosiahnuté výsledky
·       Vypracovanie protokolu

70 % z celkového hodnotenia
 

Úvodná previerka

Aktivita na cvičení

Laboratórny protokol

5 bodov

5 bodov

10 bodov

·       Záverečný test

30 % z celkového hodnotenia

 

Podmienky pre absolvovanie cvičení a seminárov

Študijný poriadok Univerzity Komenského v Bratislave, Prírodovedeckej fakulty Článok 4, odsek 9

· ak študent príde na cvičenie nepripravený alebo v priebehu cvičenia sa bude chovať neadekvátne, poruší bezpečnosť pri práci a ohrozí tým svoje zdravie alebo zdravie svojich kolegov, vyučujúci ho môže vylúčiť z cvičenia bez nároku

na náhradné odcvičenie úlohy
a vyučujúcim
z maximálneho počtu bodov a percentuálna úspešnosť študenta sa vypočíta pomocou zníženého maximálneho počtu dosiahnuteľných bodov.

· študent musí absolvovať všetky laboratórne cvičenia,

· v prípade neúčasti študenta na cvičeniach, musí študent dokladovať dôvod svojej neúčasti, inak mu vyučujúci nemusí uznať zápočet a študent následne nebude pripustený ku skúške

· ak študent vymešká cvičenie a vyučujúci uzná jeho dôvody ako opodstatnené, docvičovanie úloh resp. získanie bodov stratených kvôli neúčasti sa bude riešiť individuálne na základe okolností a písomnej dohody medzi študentom

· študent je povinný nahlásiť ešte pred absolvovaním cvičenia každú skutočnosť, ktorá by mohla ohroziť bezpečnosť a zdravie ľudí v laboratóriu alebo spôsobiť materiálne škody

· ak niektorý seminár alebo cvičenie odpadnú v dôsledku sviatkov alebo dekanského/rektorského voľna, body získateľné za tieto aktivity sa odpočítajú

 

Pracovné protokoly

Protokol píše a odovzdáva každý študent (aj v rámci dvojice) samostatne. Protokol z laboratórneho cvičenia sa odovzdáva vždy na nasledujúcom cvičení. Úprava protokolu je prepísaná vo vypracovanej šablóne. Protokoly je možné odovzdať na voľných listoch písané v MS Word. Je však neprípustné, aby študenti protokoly kopírovali a len v nich modifikovali namerané údaje. Takéto konanie hraničí s plagiátorstvom! Počas cvičení budú realizované kontroly protokolov a budú porovnávané aj medzi rôznymi skupinami v týždni.

Protokol by mal byť stručný, výstižný a prehľadný, bez zbytočných duplicít a mal
by obsahovať nasledujúce časti:

Titulná strana – obsahuje základné informácie ako názov predmetu a cvičenia, školský rok, dátum laboratórneho cvičenia, meno a študijný odbor študenta

Cieľ práce – presná definícia, čo je cieľom danej práce, cvičenia, čo chcem cvičením dosiahnuť, zistiť. (1 b)

Teoretický úvod – stručne, jasne ozrejmiť čitateľovi teoretickú časť experimentu. Rozsah max. 200 slov. (2 b)

Laboratórne pomôcky, chemikálie, pracovný postup – uviesť odkaz
na literatúru, podľa ktorej sa postupovalo, uvádzať iba odchýlky od návodu, presných návažkov, použitých prístrojov, pomôcok, podmienok merania a podobne. (1 b)

Výsledky - ich vyhodnotenie, grafy, vzťahy a vzorce potrebné pre spracovanie nameraných hodnôt spolu so vzorovým výpočtom. (2 b)

Diskusia – zhodnotenie dosiahnutých výsledkov a vysvetlenie, čo z výsledkov vyplýva. Diskusiu tvorí aj konfrontácia pôvodne plánovaných postupov a realizovaných (zmeny spôsobené napr. nefunkčným prístrojom) a porovnanie nameraných alebo vypočítaných hodnôt s údajmi teoretickými získanými z literatúry alebo adekvátnych internetových zdrojov. (2 b)

Záver – stručná odpoveď na stanovený cieľ práce, teda čo z nameraných výsledkov vyplýva. Vypracovanie kontrolných otázok nachádzajúcich sa v pracovnom návode pre každú úlohu. (2  b)

Návody na cvičenia