Profil absolventa

Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa I. a II. stupňa štúdia

Absolvent učiteľského štúdia uvedených prírodovedných predmetov je plne kvalifikovaný pre ich výučbu na základnej škole, na gymnáziách so štvorročným a osemročným štúdiom, ako aj na niektorých ďalších stredných školách. Môže sa však uplatniť napríklad v centrách voľného času, v záujmových krúžkoch, v metodických centrách, v Štátnom pedagogickom ústave. Do úvahy prichádzajú aj vydavateľstvá s prírodovedným zameraním.

Teoretické vedomosti

Absolvent učiteľského štúdia získava teoretické vedomosti v troch základných zložkách prípravy. V pedagogicko-psychologickej, odbornej (jednotlivé prírodovedné disciplíny) a v didaktickej zložke. V príprave zo psychológie si osvojí základné poznatky zo všeobecnej, vývinovej, pedagogickej a sociálnej psychológie. Dôraz sa kladie najmä na problematiku učenia z behaviorálneho ako aj kognitívneho hľadiska. Absolvent získa tiež vedomosti o vplyve rodiny a školy na utváranie osobnosti. V príprave z pedagogiky si osvojí predovšetkým teoretické poznatky o jednotlivých metódach, formách a prostriedkoch vyučovania prírodovedných poznatkov.

V odbornej príprave získa budúci učiteľ prírodovedných predmetov dostatočnú vertikálnu nadstavbu nad poznatkami z chémie, ktoré tvoria obsah učiva jednotlivých predmetov na stredných školách. Ďalej získa bohaté teoretické poznatky, ktoré tvoria horizontálnu nadstavbu logicky súvisiacu s vyučovaním prírodovedných predmetov na základných a stredných školách. V didaktickej príprave získa potrebné teoretické vedomosti, ktoré mu umožňujú správne realizovať výchovnovzdelávací proces na základných a na stredných školách, predovšetkým na gymnáziách, ktoré sa plne rozvinú v magisterskom stupni štúdia.

Praktické schopnosti a zručnosti

V bakalárskom stupni sa vytvoria základy pre praktické schopnosti, ktoré sa plne rozvinú v magisterskom stupni štúdia a to predovšetkým:

  • plánovanie vyučovacieho procesu v prírodovedných predmetoch podľa základných pedagogických dokumentov
  • tvorba modelov rôznych typov vyučovacích hodín najmä so zameraním na realizáciu problémového vyučovania
  • vytvárať podmienky pre rozvíjanie tvorivého myslenia žiakov
  • zvládnutie práce s rôznymi druhmi materiálnych a didaktických prostriedkov, s dôrazom na využívanie najmodernejších informačných a komunikačných technológií
  • schopnosť realizovať čiastkové úlohy výskumu v rámci seminárnej, ročníkovej alebo diplomovej práce
  • schopnosť čiastočne obsahovo a organizačne zabezpečiť exkurzie

Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti

V bakalárskom stupni sa vytvoria základy pre doplňujúce schopnosti a zručnosti, ktoré sa plne rozvinú v magisterskom stupni štúdia a to predovšetkým:

  • schopnosť pracovať v tíme pre dosiahnutie stanovených cieľov vybraných projektov
  • schopnosť sledovať aktuálny vývoj vo vede, v oblasti školskej edukácie a tvorivo aplikovať získané poznatky vo vlastnej pracovnej činnosti

Ponúkané študijné programy

učiteľstvo predmetu (v kombinácii):

Biológia - Chémia, Biológia - Geografia

Environmentalistika - Biológia, Environmentalistika - Chémia

Matematika - Biológia, Matematika - Geografia

Chémia - Anglický jazyk, Chémia - Nemecký jazyk

 

Katedra v rámci týchto programov ponúka:

spoločné povinné predmety

 Psychológia, 

  • Všeobecná didaktika, 
  • Filozofické aspekty vzdelávania,  
  • Školský manažment, 
  • Pedagogická diagnostika, 
  • Metodológia pedagogického výskumu, 
  • Digitálne technológie vo vzdelávaní,

ostatné povinné predmety:

  • Didaktika biológie / chémie / geografie,
  • Technika a didaktika školských pokusov v biológii / chémii,
  • Exkurzia slovenskej geografie pre učiteľské štúdium,
  • Výučba predmetu s podporou digitálnych technológií (biológia / chémia / geografia),
  • Pedagogická prax (biológia / chémia / geografia),

povinne voliteľné predmety:

  • Environmentálna etika - výchova k trvalej udržateľnosti,

 a výberové predmety:

  • Aktivizujúce metódy vo vyučovaní,
  • Rodinná výchova,
  • Úvod do filozofie,
  • Mobilné vyučovanie prírodovedných predmetov,
  • Nové koncepcie vyučovania,
  • Prevencia drogových závislostí,
  • Rétorika pre učiteľov,
  • Špecifické poruchy učenia v školskej praxi,
  • Stratégia STEM pre budúcich učiteľov
  • Umenie prezentácie a komunikácie.