Študijný odbor Učitelstvo a pedagogické vedy
Názov študijného programu
UČITEĽSTVO BIOLÓGIE, GEOGRAFIE A CHÉMIE V KOMBINÁCII
Názov študijného odboru
38. Učiteľstvo a pedagogické vedy - nový názov
(1.1.1 Učiteľstvo akademických predmetov)
Stupeň a forma štúdia
Bakalársky stupeň – denné štúdium
Štandardná dĺžka štúdia
3 akademické roky
Garant študijného programu
prof. PhDr. Mária Potočárová, PhD.
Pracovisko garanta
Filozofická fakulta UK (celouniverzitný garant učiteľstva)
Spolugaranti študijného programu (podľa odboru)
doc. RNDr. Katarína Ušáková, CSc. biológia
doc. RNDr. Milan Trizna, PhD. geografia
doc. RNDr. Mária Mečiarová, CSc. chémia
Profil absolventa študijného programu
Všeobecná charakteristika odborného profilu absolventa
Absolvent učiteľského štúdia uvedených prírodovedných predmetov nie je plne kvalifikovaný pre ich výučbu na základnej škole, na gymnáziách so štvorročným a osemročným štúdiom, ako aj na niektorých ďalších stredných školách. Môže sa však uplatniť napríklad v centrách voľného času, v záujmových krúžkoch, v metodických centrách, v Štátnom pedagogickom ústave. Do úvahy prichádzajú aj vydavateľstvá s prírodovedným zameraním. Pre získanie plnej kvalifikácie sa absolvent bakalárskeho stupňa musí uchádzať o štúdium na magisterskom stupni.
Teoretické vedomosti
Absolvent učiteľského štúdia získava teoretické vedomosti v troch základných zložkách prípravy. V pedagogicko-psychologickej, odbornej (jednotlivé prírodovedné disciplíny) a v didaktickej zložke. V príprave zo psychológie si osvojí základné poznatky zo všeobecnej, vývinovej, pedagogickej a sociálnej psychológie. Dôraz sa kladie najmä na problematiku učenia z behaviorálneho ako aj kognitívneho hľadiska. Absolvent získa tiež vedomosti o vplyve rodiny a školy na utváranie osobnosti. V príprave z pedagogiky si osvojí predovšetkým teoretické poznatky o jednotlivých metódach, formách a prostriedkoch vyučovania prírodovedných poznatkov.
V odbornej príprave získa budúci učiteľ prírodovedných predmetov dostatočnú vertikálnu nadstavbu nad poznatkami z chémie, ktoré tvoria obsah učiva jednotlivých predmetov na stredných školách. Ďalej získa bohaté teoretické poznatky, ktoré tvoria horizontálnu nadstavbu logicky súvisiacu s vyučovaním prírodovedných predmetov na základných a stredných školách. V didaktickej príprave získa potrebné teoretické vedomosti, ktoré mu umožňujú správne realizovať výchovnovzdelávací proces na základných a na stredných školách, predovšetkým na gymnáziách, ktoré sa plne rozvinú v magisterskom stupni štúdia.
Praktické schopnosti a zručnosti
V bakalárskom stupni sa vytvoria základy pre praktické schopnosti, ktoré sa plne rozvinú v magisterskom stupni štúdia a to predovšetkým:
· plánovanie vyučovacieho procesu v prírodovedných predmetoch podľa základných pedagogických dokumentov
· tvorba modelov rôznych typov vyučovacích hodín najmä so zameraním na realizáciu problémového vyučovania
· vytvárať podmienky pre rozvíjanie tvorivého myslenia žiakov,
· zvládnutie práce s rôznymi druhmi materiálnych a didaktických prostriedkov, s dôrazom na využívanie najmodernejších informačných a komunikačných technológií
· schopnosť realizovať čiastkové úlohy výskumu v rámci seminárnej, ročníkovej alebo diplomovej práce
· schopnosť čiastočne obsahovo a organizačne zabezpečiť exkurzie
Doplňujúce vedomosti, schopnosti a zručnosti
V bakalárskom stupni sa vytvoria základy pre doplňujúce schopnosti a zručnosti, ktoré sa plne rozvinú v magisterskom stupni štúdia a to predovšetkým:
· schopnosť pracovať v tíme pre dosiahnutie stanovených cieľov vybraných projektov
· schopnosť sledovať aktuálny vývoj vo vede, v oblasti školskej edukácie a tvorivo aplikovať získané poznatky vo vlastnej pracovnej činnosti